052-640-9925

סמים בצה"ל מאת דניאל דרוביצקי - עיתון הד הקריות

מדיניות צה"ל באשר לשימוש בסמים בצבא – פרשנות לדין הצבאי בפן הפלילי ובפן המשמעתי

חוק השיפוט הצבאי [חש"ץ] הוא החוק המסדיר את השיפוט הצבאי בצה"ל על כל מרכיביו. במערכת המשפט הצבאית ניתן לשפוט בשני סוגים של עבירות: עבירות צבאיות – לפי חוק השיפוט הצבאי וכן עבירות פליליות שאינן צבאיות כמו עבירות מחוק העונשין, פקודת הסמים המסוכנים וכו'.

החש"ץ חל על אוכלוסיית המשרתים בצה"ל ובעבירות מסוימות גם על אזרחים העובדים בשירות צה"ל, לפרקליטות הצבאית ישנה סמכות להעמיד לדין גם חיילים שביצעו עבירות פליליות באזרחות, אולם הפרקליטות תנהג כאמור רק בהינתן וקיימת זיקה בין מעשה העבירה לבין השירות הצבאי.

כך למשל עניינם של חיילים המואשמים בעבירות סמים בנסיבות אזרחיות יידון בדרך כלל בבתי דין צבאיים, ולא בבתי משפט אזרחיים, על אף שמדובר בעבירה שאינה צבאית באופייה. החש"ץ מגדיר מספר רב של עבירות שנקראות עבירות צבאיות. ייחודן הוא בכך שהן עבירות העשויות להיעשות רק על ידי מי שהחוק חל עליו, והן נדונות בבתי הדין הצבאיים.

עו"ד דניאל דרוביצקי, בוגר הפרקליטות הצבאית במחוז חיפה וכיום בעל משרד עריכת דין עצמאי בקרית מוצקין בתחום המשפט הצבאי והדין הפלילי האזרחי, מסביר כי חוק השיפוט הצבאי שונה במהותו מהדין הפלילי באזרחות, חוק השיפוט הצבאי נחקק על מנת ליתן מענה משפטי לצבא בכלל הרבדים, וזאת בשל צרכיה המיוחדים של המערכת הצבאית.

לדבריו של עו"ד דרוביצקי, עבירות צבאיות ייחודיות שונות במהותן מעבירות פליליות "רגילות", רק לשם הדוגמה ובקליפת האגוז – היחידה החוקרת [מצ"ח] יכולה באמצעות צו קש"ב [קצין שיפוט בכיר] לדרוש מחייל לבצע בדיקת שתן לגילוי סמים וככל שהחייל יסרב, סביר להניח כי יוגש כנגדו כתב אישום בגין סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים. יצוין כי גם רמת הענישה בצבא בגין עבירות סמים הינה ייחודית, חיילים שהשתמשו בסמים קלים במס' הזדמנויות בודדות מוצאים עצמם מתמודדים עם כתבי אישום וענישה בדמות מאסר בפועל – בשונה מהאזרחות שתיקים מסוג זה ככלל נסגרים מחוסר עניין לציבור עפ"י הנחיית היועמ"ש, לדבריו של עו"ד דרוביצקי "רק עורך דין שמכיר את חוק השיפוט הצבאי ואת הדקויות שיש בו יכול לדעת איך לנהל תיק בבית דין צבאי". משול הדבר לאדם שסובל מכאבי שיניים ובמקום לפנות לרופא שיניים פונה לקבל טיפול אצל רופא אורתופד."

עם זאת, אומר עו"ד דרוביצקי, החליטה לאחרונה הפרקליטות הצבאית על צעדים מקלים לטובת החיילים ועתידם. אם עד לאחרונה חיילים שנתפסו על שימוש בסמים קלים כמו מריחואנה היו עומדים לדין פלילי שמשמעותו קשה כמו הדחה מתפקיד, רישום פלילי ומאסר "היום החליט הצבא על מדיניות שונה ומקלה ממה שהיה עד כה" אומר עו"ד דרוביצקי חיילים שהשתמשו בסמים קלים עד ארבע פעמים בנסיבות אזרחיות, ניתן לערוך בעניינם הסדר מותנה, על פי הנסיבות הייחודיות לכל מקרה".

עו"ד דרוביצקי מסביר כי ההסדר המותנה יכול להיות הסדר בין החייל לתביעה הצבאית טרם הגשת כתב אישום או הגשת כתב אישום נגד החייל וחתימה על הסדר בין התביעה לחייל שמוביל להקפאת ההליכים בבית הדין הצבאי. "זו בשורה לחיילים" אומר עו"ד דרוביצקי "גם אם חייל מעד והשתמש בסמים קלים במסגרת שירותו הצבאי ישנו מסלול משפטי המונע הכתמת החייל ברישום פלילי שילווה אותו באזרחות ויפגע בעתידו, זה גם הרעיון מאחורי ההסדר המותנה מניעת פגיעה עתידית בציבור החיילים משמדובר בשימושים בודדים בנסיבות אזרחיות, מדובר בצעד משמעותי שמטיב עם ציבור החיילים ואני מברך על כך.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support