052-640-9925

עבירות סמים: החזקת סמים לצריכה עצמית והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית

עבירות סמים נמנות עם העבירות השכיחות בישראל. ההבחנה בין העבירות השונות: החזקת סם לצריכה עצמית, החזקת סם שלא לצריכה עצמית או סחר בסמים ועבירות אחרות תלויה בכמות הסם הנתפס וההשלכות בגין ביצוע העבירה עשויות להיות משמעותיות מאוד.

מהי עבירת סמים?

פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג- 1973 (להלן: "פקודת הסמים", "הפקודה") מתייחסת לעבירות הנוגעות לסמים וקובעת את העונש בגינן. ע"פ הפקודה, החזקה, שימוש או הפצה וסחר של סמים מסוכנים המוגדרים בפקודה, מהווים עבירה פלילית.
רשימת החומרים שמוגדרים כסמים מסוכנים נמצאת בתוספת הראשונה לפקודה. לצד זה, הפקודה מתירה שימוש בחומרים מסוימים מתחת לכמות מוגדרת וכן שימוש רפואי.

בסעיף 6 לפקודה נקבע מפורשות, כי: "לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברישיון מאת המנהל", ובסעיף 7 נקבע כי: "לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת המנהל".

מה בין סמים "קלים לסמים "קשים"?

פקודת הסמים לא מבחינה בין סמים "קשים" לסמים "קלים". זוהי אבחנה שנוצרה בפסיקת בתי המשפט. בחלוף השנים, בתי המשפט הכירו בכך שחלק מהסמים נחשבים למסוכנים יותר וחלק מהסמים נחשבים למסוכנים פחות. כך למשל, הפסיקה הכירה בכך שקנאביס וחשיש הם סמים "קלים" ואילו הרואין, קוקאין,MDMA  וסמי פיצוציות למיניהם הם סמים "קשים", בעיקר בשל השפעתם ההרסנית על מי שמשתמש בהם. בהתאם לכך, גם רמת הענישה שונה. מכאן, שיש משמעות לכמות הסם שנתפס וגם לסוג הסם. אם אצל אדם נתפסה כמות של 50 גרם סם קנאביס, העונש שיקבל יהיה שונה מהעונש שיקבל מי שנתפסה אצלו כמות של 50 גרם קוקאין (בהנחה ששאר הנתונים שלהם זהים).

מה העונש הצפוי בגין עבירות סמים?

העונשים משתנים בהתאם לחומרת העבירה. כך למשל, העונש המקסימלי בגין עבירה של החזקת סמים לשימוש עצמי הוא 3 שנות מאסר, ואילו העונש על עבירות של הפקה, הכנה, ייבוא, ייצוא ומסחר הוא עד 20 שנות מאסר. עבירות שונות של מתן סמים לקטינים או שידול קטינים לסמים יגררו עונש מאסר מקסימלי של 25 שנים.

מהי החזקת סמים לצריכה עצמית?

ע"פ פקודת הסמים, ההנחה היא שמי שמחזיק בגופו או בחצריו סם מסוכן, שמשקלו קטן מהמשקל המצוין בתוספת השנייה לפקודה, חזקה כי החזיק את הסם לצריכה עצמית.

אם התביעה טוענת, כי מדובר בעבירות סחר בסמים, נטל ההוכחה מוטל עליה להראות שאכן כך הדבר.

ע"פ הפקודה, הכמויות הבאות נחשבות לשימוש עצמי: עד 15 גרם קנאביס או חשיש ועד 0.3 גרם קוקאין או הרואין. העונש בגין החזקת סם מסוכן לצריכה עצמית יכול להגיע כאמור עד 3 שנות מאסר.

בעניין זה יש לציין, כי ב -1 באפריל 2019 נכנס לתוקף תיקון לפקודת הסמים המסוכנים, שמהווה שינוי במדיניות האכיפה כלפי מי שנתפס מחזיק או משתמש בקנאביס לצריכה עצמית. עד לתיקון, היה נפתח באופן אוטומטי תיק במשטרה נגד בגיר שנתפס מחזיק או משתמש בקנאביס ולרוב התיק היה מסתיים בהגשת כתב אישום לבית המשפט, גם אם היה מדובר בכמויות קטנות מאוד של סם. נוצר מצב בעייתי, שכן אזרחים נורמטיביים רבים מצאו עצמם עומדים לדיון בבית המשפט ונאבקים ברישום הפלילי שפוגע בעתידם ובחייהם. כדי לשנות מצב זה, הוחלט על המדיניות החדשה, לפיה לא ייפתח תיק פלילי למשתמשים בסמים קלים שייתפסו ע"י המשטרה בביצוע עבירה ראשונה ושנייה. אדם שייתפס עם קנאביס לשימוש עצמי בכמות של עד 15 גרם, ויסכים להודות בביצוע העבירה, לא יתבצע לחובתו רישום פלילי, והוא יידרש לשלם קנס בסך 1000 שקלים. עבירה שנייה תגרור קנס בסך 2000 שקלים. אדם שייתפס בפעם השלישית עם כמות קנאביס של עד 15 גרם – תפתח נגדו חקירה והתיק יועבר למשטרה. ניתן יהיה לסגור את התיק בהסדר מותנה שיכלול עונשים כגון: קנסות נוספים ושלילת רישיון נהיגה. אם אותו אדם יעבור עבירה בפעם הרביעית ומעלה, יתקיים נגדו הליך פלילי רגיל בהתאם לשיקול דעתה של המשטרה.

מהי החזקת סמים שלא לצריכה עצמית?

בעיקרון, כל תפיסה של כמות סם מעבר לזו המצוינת בפקודה, וכפי שצוין לעיל, תוביל להגשת כתב אישום בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית – הכוונה למטרות סחר בסמים, אספקת סמים לאחר, ייצוא סמים, ייבוא סמים ועוד (סעיף 13 לפקודה).

העונש הצפוי על עבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית הוא עד 20 שנות מאסר. עם זאת, בפועל בית המשפט לא יגזור עונש חמור מאוד על הנאשם, אלא יבדוק עד כמה הכמות שנתפסה חורגת מהכמות הנקובה בחוק ביחס לכזו שמקימה עבירה של החזקה לצריכה עצמית וכן יבחן את הנסיבות הספציפיות של המקרה – האם הנאשם התכוון לסחור בסם או לעשות עסקה אחרת.

במקרים שבהם נסיבות המקרה מראות, כי מדובר בצריכה עצמית ללא כוונה פלילית, רמת הענישה תופחת בהתאם.

ואולם, אסור לשכוח כי עבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית היא עבירה חמורה, שיכולה לגרור הטלת עונש מאסר כבד, ומכיון שכך, חשוב להתייעץ בהקדם עם עו"ד פלילי כדי שינסה להפחית את חומרת העבירה. במקרים המתאימים ובהתחשב בנסיבות שונות, ניתן להגיע להסדר טיעון או לסגור את התיק בהסדר מותנה.

אם התיק יגיע לכדי כתב אישום והרשעה בבית המשפט, עורך דין פלילי מקצועי יידע להציג בפני בית המשפט את הטיעונים הנכונים, ולשכנע כי אין מקום להחמיר עם הנאשם, וכי הנאשם הפנים את חומרת המעשה שבצע. עברו הפלילי וגילו של הנאשם בהחלט רלוונטיים לעניין זה.

*ניתן לפנות לעו"ד דניאל דרוביצקי, בעל ניסיון רב במשפט פלילי וייצוג בעבירות סמים.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support