052-640-9925

הליכי מעצר - קטינים

הילד שלכם נעצר? מה ניתן לעשות? האם יש הגבלות על מעצר קטין מעצם היותו קטין? מה קובע החוק בנושא? כל המידע – לפניכם

מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרה של מעצר, אך מעצם היותו של העצור קטין, חלות הגבלות בחוק ביחס למעצר זה – ההליך שונה מהליך מעצר בגיר ומשך הזמן המקסימלי למעצר גם הוא שונה. כמו כן, המעצר של קטין ובגיר לא יהיה באותו מקום, כדי להפריד בין האוכלוסיות השונות.

גישת החוק ביחס למעצר קטין

חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 (להלן: "החוק") קובע עקרונות והסדרים ביחס למעצר, ענישה ודרכי טיפול בקטינים שעברו עבירות פליליות. החוק שם לו למטרה לאפשר לנהוג בצורה אחרת עם קטינים ביחס לבגירים, כדי להימנע במידת האפשר מהטלת כתם בעברם ולאפשר להם לפתוח בחיים חדשים ונורמטיביים על אף שעברו עבירה בהיותם קטינים.
כך למשל, בעניין מעצרים, סעיף 10א. לחוק קובע, כי מעצר קטינים יהיה אמצעי אחרון, כלומר: אם ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך שפגיעתה בחירות הקטין תהיה פחותה, לא יוחלט על מעצרו של קטין. בנוסף, נקבע כי המעצר יהיה לפרק זמן קצר במידת האפשר. בקבלת החלטה על מעצרו של קטין, יובאו בחשבון גילו והשפעת המעצר על שלומו הגופני והנפשי ועל התפתחותו.

עם זאת, לצד הגישה המקלה, חשוב לזכור כי ישנם מקרים בהם לא ניתן יהיה להסתפק בחלופת מעצר, ויוחלט על מעצרו של הקטין, למשל: כאשר עולה החשש שהקטין מהווה סכנה ממשית לעצמו וכאשר עולה החשש כי הקטין עלול להוות סכנה לציבור.

משך זמן מעצר קטין

קטינים מגיל 12 (גיל המינימום לגיל האחריות הפלילית) ומתחת לגיל 14 ניתן לעצור לפרק זמן מקסימלי של 12 שעות ללא צו מעצר. אם לא הייתה אפשרות להביא את הקטין העצור בפני  שופט, קצין המשטרה יכול להאריך את המעצר ב-12 שעות נוספות.

באשר לקטינים מעל גיל 14, ניתן לעצור אותם למשך זמן מקסימלי של 24 שעות ולאחר מכן למשך 24 שעות נוספות אם לא התקיים דיון בפני שופט ב-24 השעות הראשונות.

בהתאם לחוק, טרם הגשת כתב אישום, ניתן להחזיק קטין במעצר לפרק זמן מקסימלי של 10 ימים.

עם זאת, במקרים מסוימים, גורמים מטעם התביעה יכולים להגיש בקשה להארכת מעצר אם יש נסיבות שמצדיקות זאת. השופט יחליט אם להיענות לבקשה או לאו.

יש לציין, כי בשלב המעצר וטרם הגשת כתב האישום, אין לבית המשפט לנוער סמכות שיפוט ייחודית, וניתן לדון קטין בפני בית משפט רגיל. לאחר הגשת כתב אישום נגד הקטין, עניינו יידון בבית המשפט לנוער.

אם עברו 40 ימים מעצר הקטין וטרם הוגש כתב אישום, המשטרה חייבת לשחרר את הקטין באופן מיידי. סיטואציה נוספת בה המשטרה חייבת לשחרר את הקטין היא כאשר כן הוגש כתב אישום אך לא ניתנה הכרעת דין תוך חצי שנה.

מעצר עד תום ההליכים

כאמור, קטין לא יכול להיות נתון במעצר עד תום ההליכים מעבר ל-6 חודשים. יצוין, כי בית המשפט העליון רשאי להורות על הארכת מעצר לתקופה של 45 ימים. אם בית המשפט קבע בהכרעת הדין כי הקטין הנאשם בצע את העבירה, בית המשפט יוכל להאריך את המעצר עד למתן גזר הדין ל-45 ימים נוספים. מעבר לכך, בית המשפט יוכל להאריך את מעצר הקטין ל-30 ימים נוספים, אך הוא יצטרך לנמק ולהסביר מדוע עשה כן.

אם בית המשפט לא גזר את דינו של הקטין תוך 75 ימים, הקטין ישוחרר מהמעצר.

לתשומת הלב, לא ניתן לעצור קטין מתחת לגיל 14 עד לתום ההליכים.

חקירת קטין במעצר

במהלך המצאו של הקטין בעצר, הוא ייחקר ע"י המשטרה, כאשר מטרת החקירה היא להבין האם יש עילה להגשת כתב אישום. אם יוחלט על הגשת כתב אישום, יוחל בהליך שונה – הליך בבית המשפט. כמו כן, במהלך מעצרו של הקטין, הוא ייחקר ע"י שירות המבחן לנוער ובתום החקירה קצין הנוער יגיש המלצתו למשטרה בשאלה האם לדעתו יש מקום להגשת כתב אישום או שיש לבטל את החשדות נגד הקטין ולשחררו ממעצר. המשטרה לא חייבת לקבל את המלצת קצין הנוער.

ביקור קטין במעצר

במהלך תקופת המעצר של הקטין, הוא זכאי לביקורים של בני משפחתו. ע"פ החוק, זכאים לבקר את הקטין בני משפחה מקרבה של דרגה ראשונה. אם מדובר בדרגה שנייה, יהיה צורך בהתערבות של עורך דין.

בתוך 24 שעות מכניסת הקטין למעצר, הוא יהיה זכאי להיפגש עם עובד סוציאלי.

ביצוע מעצר קטין – היכן?

גם בעניין זה נקבעו מגבלות כדי להגן על קטינים שיש צורך במעצרם. בהתאם לכך נקבע, כי מעצר קטין חייב להתבצע במהלך היום בלבד. אין לבצע מעצר קטין בשעות הלילה. כמו כן, אין לבצע מעצר קטין כשהוא נמצא בבית ספר או במסגרת חינוכית אחרת. אם המעצר נדרש בשל נסיבות חמורות, יש לקבל אישור לעצור את הקטין בנסיבות אלה.

בנוסף, יש להודיע על מעצר הקטין להורי הקטין או לקרובי משפחתו שאחראים עליו – באופן מידי וללא דיחוי.

היוועצות בעורך דין פלילי

מעצר קטין אינו עניין פשוט וקל – לא לקטין ולא להוריו או לבני משפחתו שאחראים עליו. על כן, מומלץ להיוועץ בעו"ד פלילי מנוסה, כדי שילווה את ההליך והדיונים כבר מהשלב הראשוני וינסה לקצר ככל שניתן את משך שהותו של הקטין במעצר.

עו"ד דניאל דרוביצקי מייצג עצורים, חשודים ונאשמים במגוון עבירות פליליות, כולל קטינים והוא בקיא בהליכי המעצר ובחוקים הפליליים השונים. ניתן לפנות אליו לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי בנושא.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support