052-640-9925

רישום פלילי מופחת - תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי

מטרת תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי היא לצמצם את ההשלכות שיש לרישום פלילי, שנלווה להרשעה בבית דין צבאי, ביחס לחיילים שהורשעו בדין. איזו משמעות יש לרישום פלילי בצבא? באילו מקרים ניתן יהיה להסתפק ברישום פלילי מופחת? כל המידע, לפניכם.

מה המשמעות של רישום פלילי בצבא?

כשחייל נמצא אשם בביצוע עבירה והוא נשפט ומורשע, בדרך כלל מתווסף לעונש שנגזר עליו גם רישום פלילי. רישום פלילי הוא גיליון משטרתי שבו מתועדות ומרוכזות כל העבירות שאדם בצע והעונשים שקבל בגינן. אף אדם לא רוצה שיהיה לו רישום פלילי, שכן רישום פלילי מהווה כתם, מבחינה מקצועית ואישית. אדם שיש לו רישום פלילי, לא יוכל להתקבל לעבודות מסוימות, במיוחד בשירות המדינה, ולא יוכל לעסוק במקצועות שמצריכים רישיון, כגון: עורך דין, רופא, אדריכל, נהג מונית, סוכן ביטוח ועוד. בנוסף, יחולו עליו מגבלות שונות כגון העדר אפשרות להוצאות רישיון נשק, בעיה בקבלת ויזה לארצות הברית ועוד.

מערכת השיפוט הצבאית שונה ממערכת השיפוט האזרחית, וההשלכות של ביצוע עבירות בצה"ל יכולות להיות חמורות יותר מההשלכות של ביצוע אותה עבירה באזרחות. מכאן, שייתכן שלחייל יהיה רישום פלילי על עבירה קלה יחסית, עבירה שבאזרחות לא היה מתווסף אליה רישום פלילי בגין ביצועה.
ההבחנה קיימת משום כך שצה"ל מייחס חשיבות עצומה למשמעת ומקפיד מאוד עם חייליו.

רישום פלילי מופחת – התיקון לחוק

בשנת 2011 ארעה מהפכה של ממש עם חקיקת התיקון לחוק השיפוט הצבאי (תיקון מספר 63), בכל הנוגע לרישום פלילי, לפיו במקרים מסוימים יירשם לנאשם רישום פלילי מופחת.

הרקע לתיקון החוק היה ההבנה, כי במקרים רבים כאשר חיילים מורשעים בבתי הדין הצבאיים, מדובר בצעירים בראשית דרכם, והכתמת עתידם ע"י רישום פלילי עלולה לפגוע בהם כהוגן באזרחות ובצורה בלתי מידתית. יקשה עליהם להשתלב בשוק העבודה באזרחות והגבלות נוספות שיוטלו עליהם בגין הרישום הפלילי לא יהיו הוגנות ופרופורציונליות לעבירות שביצעו.
בבסיס התיקון עמדה המחשבה כי במקרים רבים מדובר באדם שבצע טעות כשהיה חייל – לפעמים מדובר בטעות לא משמעותית, וטעות זו עלולה לעלות לו ביוקר ולפגוע קשות בעתידו, שנים רבות מאוחר יותר לאחר שחרורו מצה"ל.

לתיקון לחוק חשיבות עצומה. כך למשל, אם בעבר חייל שהורשע בעבירה של היעדרות מהשירות או שימוש עצמי בסם מסוכן באירועים בודדים, היה מוכתם ברישום פלילי למשך הרבה שנים, כעת יוכל לקבל רישום פלילי מופחת, ואם לא יורשע בעבירות נוספות יוכל להתחיל את חייו האזרחיים מבלי שתהיה לעבירה שבצע השפעה מרחיקת לכת.

עיקרי משמעות הרישום הפלילי המופחת הם מחיקת הרישום הפלילי לחלוטין לאחר חמש שנים (במקום שבע עשרה שנים) וכן צמצום היקף הגורמים שחשופים לרישום לגורמי ביטחון ואכיפת החוק בלבד.

כמו כן, חייל שעבר עבירה בפעם הראשונה בחייו, יקבל רישום פלילי מופחת.
מעבר לכך, ע"פ התיקון לחוק, במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה מיוחדת להמרת הרישום הפלילי ברישום מופחת.

ההסדר של רישום פלילי מופחת חל עבירות מסוג עוון – עבירות שהעונש בגינן הוא עד שלוש שנות מאסר ובמקרים מסוימים על עונשים כמו היעדרות מהשירות – שם ניתן לבית הדין הצבאי שיקול דעת.

באילו מקרים יחול רישום פלילי מופחת?

  • כאמור, כאשר מדובר בהרשעה ראשונה בבית דין צבאי.
  • בתיקי מצ"ח, כשהעונש שהוטל על הנאשם לא כולל מאסר בפועל או עד 60 ימי מאסר בפועל או עד 3 חודשי מאסר, שחלקו מרוצה בעבודות צבאיות או עד 4 חודשי מאסר בפועל שכולם מרוצים בעבודות צבאיות.
  • בתיקי עריקות (היעדרות מהשירות) – עד 90 ימי מאסר בפועל.

יש לציין, כי בתיקי עריקות, בהם מוטל עונש מאסר של פחות מ-90 יום ישנו שיקול דעת לבית הדין הצבאי לקבוע כי הרישום הפלילי לא יהיה מופחת. בית הדין יבחן את נסיבות המקרה, מהות העבירה והנסיבות האישיות של החייל שהובילו אותו לביצוע העבירה.

  • בתיקי עריקות בהם מוטל עונש מאסר בפועל של 90 ימים ועד 180 ימים, גם אז ישנו שיקול דעת לבית הדין להורות, כי הרישום הפלילי יהיה מופחת. זאת, במקרים מיוחדים.

יש לציין כי רישום פלילי מופחת לא יחול על מי שהוטל עליו עונש מאסר על תנאי ובשל עבירה נוספת שביצע, בית הדין הפעיל את עונשו.

מחיקת רישום פלילי

כפי שצוין, לרישום פלילי יש השלכות קשות. מכאן, שמומלץ לפעול ככל האפשר למחיקת הרישום הפלילי. לא בכל מקרה ניתן לעשות זאת ולא לגבי כל עבירה, אבל חשוב להתייעץ עם עו"ד צבאי, אשר יש לו ניסיון בתחום ויוכל לפעול למחיקת הרישום הפלילי.

אם אתם חיילים או שהילדים שלכם משרתים בצבא, פנו לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין צבאי. לא כולם יודעים, כי על עבירות שנדונות בבית דין צבאי, כגון: היעדרות מהשירות, זיוף מסמכים, שימוש בסמים מסוכנים ועוד, יתבצע רישום פלילי, רישום אשר יותיר כתם בחיי החייל כשישתחרר מהצבא וירצה להתחיל בחייו באזרחות. הרישום ימנע קבלה לעבודות מסוימות ויהיה גלוי לגופים כגון: משטרת ישראל והשב"כ.

הסמכות למחיקת רישום פלילי צבאי נתונה לנשיא המדינה. עורך הדין שיטפל בעניינכם יוכל להגיש בקשה במקרים המתאימים, תוך פירוט הנימוקים מדוע יש למחוק את הרישום הפלילי, ובמסגרת סמכות החנינה הנתונה לנשיא, ייתכן כי הבקשה תתקבל והרישום הפלילי יימחק.

בכל שאלה בנושא רישום פלילי מופחת ומחיקת רישום פלילי, ניתן להתייעץ עם עורך דין דניאל דרוביצקי, בעל ניסיון רב במשפט פלילי וצבאי.

עו"ד דרוביצקי יפעל להשגת התוצאה המשפטית האפשרית הטובה ביותר עבורכם.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support